torsdag 12 mars 2015

Indiskt, fast ändå inte - kyckling och pappersplan.

Torsdag. Ärtsoppa och pannkakor. Nähä, inte då. Här kan du se vad som serverades på det Blyhska middagsbordet en kväll som denna.


Kyckling med ris och curry tänker du, men nej kolla en gång till. Det är kyckling, det är curry (och mycket mer i den där såsen), det är morötter...och det är riven blomkål. Ett alldeles lysande "rissurrogat"!

Ok, det där är kanske inte någon nyhet för dig som matbloggsläsare, men för mig som "snart-medelålders-svensk-man" så är varje alternativ till potatis, ris och pasta en smärre sensation. I alla fall om jag gillar det :)

Så med andra ord, det här är inte indiskt, så det blir ingen indisk musik som ackompanjemang. Eller jo, det blir det. Favoriten från 2009 års "Slumdog Millionaire", här är M.I.A med "Paper planes". 


Åter till maten. Jag älskar verkligen currykyckling, men har experimenterat lite med smaken för att få min kära hustru att också uppskatta det i alla fall lite ibland...

Currykyckling med en twist och med blomkålsris

Börja med att steka upp en påse kycklinginnerfiléer. Jag vände dem i lite spiskummin och curry och lät dem få en vacker guldgul ton.

Samtidigt började jag med såsen i en kastrull vid sidan av. En s k bottenredning (kommer jag ihåg från hemkunskapen att det hette) med vetemjöl och på mjölk, grädde och vatten - fördelningen dem emellan är högst subjektiv och beroende på dagsform. Sedan kryddade jag idag såsen med spiskummin, curry, ingefära samt inte minst en av favoriterna i Santa Marias kryddblandningar - Lime Pepper. Dessutom droppade jag i citronsaft, allt för att få en fräschare och lite syrlig ton på det hela. Det är nämligen ovan nämnda "hemlighet" :)

När såsen kokat upp, hällde jag den i stekpannan och lät den sedan gotta ihop sig med kycklinginnerfiléerna på låg värme en stund. Behövde förresten späda det hela lite ytterligare, men om det drabbar dig, det vet jag ju inte.

Blomkålen då? Ja, det där är ju som sagt inte min starka sida, men att koka upp lättsaltat vatten och sedan låta ett grovt rivet blomkålshuvud vända i vattnet i ca en halv minut, det klarar ju vem som helst. Typ ;)

Uppmärksamma läsare har också noterat att det på bilden ligger något orange och gör tallriken på bilden extra färgglad. Mycket riktigt, det är en morot. En råriven sådan. Passade extra bra idag tillsammans med den ganska kryddstarka kycklingen och såsen.

Lev väl! Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar