onsdag 18 mars 2015

Äta annat än kött???

Innan jag började skriva här på bloggen så trodde jag att vi åt ganska så varierat och rätt så nyttigt. Nu ser jag väldigt tydligt att vi äter alldeles för mycket kött, alltså fläsk- och nötkött. Fisk måste vi verkligen äta mer av! Men helt ärligt så är jag väldigt dålig på att laga fisk. Jag tycker att det är jättegott, så nu får det bli lite ändring på det. Har du något gott recept som du vill tipsa om så tar jag tacksamt emot det.

Igår så lagade vi i alla fall fisk. :) Det blev rödspättafiléer i vitvinssås med blomkåls- och jordärtkocksmos. 



Rödspättafiléer i vitvinsås 

8 st rödspättafiléer 
2 dl vitt vin 
Fiskbuljongtärning
Hummerfond
3 dl vatten
2,5 dl grädde
2 msk maizena 
Salt
Peppar
Citronsaft
Kryddblandningen Seafood and fish från Santa Maria (jag gillar dessa blandningar)
Ingefära
Hackad dill

Tina rödspättafiléerna och krydda dom med salt och peppar. 

Stek hackad schalottenlök alt annan lök du har hemma, jag tog en halv rödlök, i lite rapsolja och smör. Tillsätt vitt vin, fiskbuljongtärning och lite hummerfond. Häll även i vatten och 2 dl grädde. Låt såsen puttra ihop en stund och tillsättsedan maizena utrörd i resten av grädden. Krydda med salt och peppar, lite citronsaft, ingefära och kryddblandningen. Ha även i hackad dill. Smaka av med hummerfond.

Några minuter innan servering rullar du ihop filéerna, lägger de i såsen tillsammans med skivad purjolök. Låt det puttra tills fisken är vit och går lätt isär. Garnera sedan med räkor och sockerärtor. 

Blomkål- och jordärtkocksmos

Blomkålshuvud
3 st jordärtkockor
50 g smör

Koka blomkålsbuketter tillsammans med några jordärtkockor. Mosa de sedan och tillsätt smör och smaka av med salt och peppar. 

Servera med fisken och mycket sås. :) 



Drick gärna ett glas vitt vin till det här, kanske har du kvar i flaskan som du använde i rätten. Jag använde vinet här nedan i maten och det passade väldigt bra att dricka till maten också: 



Ha en fin kväll! Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar