söndag 15 mars 2015

Matinspiration eller snarare brist på sådan.

Jag tror att alla ibland blir totalt tomma på matidéer. Det har känts fruktansvärt tråkigt med mat de senaste dagarna, allt vi har i frysen och kylen har varit så trist. Men idétorkan varar sällan så länge åt gången och nu känner jag hur det börjar bubbla inom mig av matlust igen. Jag ser fram emot en vecka med rolig matlagning. 

Först och främst måste jag jubla lite över att det närmar sig påsk för då kan vi hitta detta i mataffären: 


Det är verkligen finsk nostalgi för mig. Det är så gott! Det är inte sött och absolut inte något chokladigt, som många tror, utan gjort på råg och ska enligt mig ätas med riktigt kall mjölk. 


Mums!!!

Och nu till lite småbubblande matinspiration! Jag har lite idéer på vad vi ska äta i veckan som kommer. Planerar för en köttfärspaj imorn och följande dagar får det bli något med rödspättafiléer, lövbiff och en dag kanske fransyskan som också ligger i vår frys. Någon färdig veckomeny tycks det inte bli nu heller men det här är väl bättre än inget?! :)

Igår lördag var det dock lite Mellofest! Vi åt fyllda kycklingfiléer med pommes Anna (potatiskaka), smörstekta champinjoner och vitlökssås och ett glas rött passar ju fint till det. 

Fyllda kycklingfiléer

Kycklingbröstfilé 
Ädelost
Cheddar
Skinka
Salami
Salt
Peppar
Kryddblandningen BBQ & Grill Mesquite

Skär upp ett snitt i filéerna så att du kan öppna upp dom till fjärilar. Platta ut dom lite och krydda med salt, peppar och kryddblandningen. Stek yta på filéerna och fyll de därefter med skinka, salami och ostar. Sätt ihop filéerna och lägg de i en ugnsform på 200 grader, in i ugnen. 

Pommes Anna eller snarare Pommes Niclas
Potatis
Vitlök
Smör
Grädde
Salt 
Peppar

Skiva potatisen tunt, vi använde matberedaren. Lägg ut ett ganska tunt lager i en smörad ugnsform. Pressa vitlök och lägg ut det på potatisen samt häll på lite smält smör alt flytande smör. Lägg på ett nytt, tunt lager potatis, häll på lite smör och några droppar grädde, pressad vitlök och salta och peppra. Lägg på ett nytt lager med potatis och avsluta med färsk svartpeppar.

Det är ingen grädde i en pommes Anna men Niclas kunde inte låta bli den. Gott blev det ju såklart. 

Både kycklingen och potatiskakan tar ca 30-45 min i ugnen. Potatiskakan är klar när den är mjuk och kycklingen så fort vätskan i kycklingen är helt klar. 

Under tiden detta står i ugnen smörsteker du svampen och kryddar med salt, peppar och timjan. Gör även vitlökssåsen. Jag blandade en burk créme fraiche med 2 msk majonäs och en stor, pressad vitlöksklyfta. 

Till efterrätt hittade vi lite glass i frysen och eftersom vi har Drömmar så det räcker och blir över efter tidigare bak, var vi tvungna att krossa lite kakor över glassen, så det blev alltså chokladglass med krossade drömmar. 



Nu ska vi snart iväg på simskola och ha söndagsmys. Hoppas du har en fin söndagseftermiddag! Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar