söndag 8 mars 2015

Med tomater och basilika kommer man långt!

av Stefan Cederberg - god vän, god granne och gästskribent

Vaknade tidigt i morse, steg försiktigt ut i köket, bryggde en espresso och öppnade upp dörrarna till altanen. Slog en hastig blick mot himmeln, solen började så sakteliga tränga igenom morgondiset. Tog en klunk kaffe samtidigt som jag lät blicken spela över fälten i öster, rakt framför mig kunde jag höra hur vågor slog in mot stranden. Den där underbara känslan av lugn började att infinna sig efter en arbetsvecka full med stress och slit - en perfekt dag för matlagning.

Att handla till en matlagning är halva nöjet, att få klämma, känna och dofta på grönsakerna, fråga i köttdisken efter den där speciella köttbiten. Känna doften av nybakat bröd eller försöka hitta det där rätta vinet. Kanske är det våra uråldriga och djupt rotade jaktinstinkter som plötsligt bubblar upp till ytan, men när jag lämnar butiken med de rätta varorna så är lyckan total.

Kvällens tema? Italienskt såklart.




Parmesangratinerade plommontomater, bruschetta, marinerad mozzarellasallad, ugnsrostade rödbetor med fetaost, melon med Prosciutto, grissini med selleri och parmaskinka, ostar och charkuterier. Att tillaga den här maten var absolut ingen raketforskning, snabbt och enkelt, men förbannat gott. Det är egentligen det jag uppskattar mest, då får man ju mer tid till äta, njuta och umgås. Precis som i Italien.


Bruschetta
1 st pain riche
3 tomater, nedskurna i bitar
1 vitlöksklyfta
Olivolja
Vitvinsvinäger
Salt
Peppar
1 kruka basilika, plockade blad
Grovriven parmesanost

Lägg brödskivorna på en plåt med bakplåtspapper, ringla över lite olivolja och rosta i ugn på 225 grader i ca 5 minuter. Blanda i hop tomat, vitlök och smaka av med olivolja, vitvinsvinäger, salt och peppar. Vänd ner basilikan och lägg på brödskivorna, lägg sen på rejält med parmesan.


"Drinkpinnar"
Något som blev väldigt uppskattat i kväll var mina drinkpinnar. Lite pilligt och kladdigt, men väl värt mödan.

Parmaskinka
Selleristjälkar
Grissini
1 ask färskost, gärna med vitlökssmak

Lägg ut skinkskivorna och bred på osten, tryck fast sellerin och grissini snurra dem sedan lite lätt omlott. Med ett glas vitt vin så blir detta den perfekta mingelrätten.

Min egna favorit var helt klart de ugnsrostade betorna med fetaost, huruvida det är en italiensk rätt eller ej får de lärde tvista om, gott var det i alla fall.


Ugnsrostade betor
1 kg röd, gul eller polkabetor
1/3 kruka med färsk timjan
3 krossade vitlöksklyftor
Olivolja
Salt
Svartpeppar
Fetaost

Skala och klyfta betorna blanda dem sedan i en ugnsfast form tillsammans med, oljan, timjan och vitlök. Krydda med salt och peppar. Sätt in i ugnen på 200 grader i cirka 30 min eller till betorna känns mjuka. Strö över rikligt med fetaost och ringla över lite mer olivolja - "smaka och njut" som Heidi skulle ha sagt.




Melon med Prosciutto
Den söta melonen, sältan från skinka och svartpepparn gifte sig verkligen i den här rätten.
Gifte sig? Känns som om den frasen verkligen är sliten, har inte varenda TV kock och mat förståsigpåare använt sig av denna fras redan? Jaja,  jag är varken kock eller förståsigpåare, för att vara helt ärlig så är jag knappt värd att kalla glad amatör. Nämnde jag förresten att min paradrätt är Billys panpizza med en rejäl kladd tomatsalsa (läs ketchup)?

1 melon cantaloupe skuren i klyftor
Prosciutto
1 kruka basilika
Olivolja
Svartpeppar

Lägg den klyftade melonen på ett fat, lägg prosciutto och basilika på bitarna. Ringla lite olja och krydda med svartpeppar.



Parmesangratinerade plommontomater med basilika
Plommontomater delade på längden
Basilikablad
Olivolja
Salt
Peppar
Parmesanost

Lägg tomathalvorna på en plåt med aluminiumfolie, lägg ett basilikablad på varje tomathalva. På med olivolja och krydda. En rejäl kladd ost och in med dem i ugnen på 225 grader i cirka 20 minuter



Mozzarella med lök, citron och chili
Mozzarellaost
1/2 rödlök
1 färsk lök, tunt skivad
1/2 röd spansk peppar, tunt skivad
Skal och saft från 1/2 citron
Olivolja
Salt
svartpeppar
Machesallad

Blanda, lök, chili, och smaka av med skal och saft från citronen. Vänd ner osten och salladen.
Salta och peppra efter smak.

Till allt detta serverade vi även en rad italienska charkuterier, manchego-ost, parmesanost och gorgonzola. Fikon, tapenader och soltorkad tomatröra. Lyckligtvis har jag inte utgett mig för att vara något matproffs, så med gott samvete kan jag erkänna att röran och tapenaden var inhandlat i den lokala matvaruaffären.


I morgon söndag är det städning som står på schemat, kanske inte lika spännande som italiensk mat, dock ett måste. Men mellan disken och dammsugningen så kan man alltid stanna upp och känna doften av tomater och basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar