lördag 7 mars 2015

Lördag - banankaka, plockmiddag och mello

Det är så skönt med lördagmornar, ingen har bråttom. Jag började dagen med en promenad, med Gizmo och när jag kom hem tände Niclas en brasa och vi satte oss ner, hela familjen för frukost. Oftast äter vi en lång och god frukost på helgerna, det gillar jag.

I fruktskålen låg några trista, lite övermogna bananer så det fick bli en god banankaka av dom. 

När jag bakar med vetemjöl vill jag helst använda mig av ett finskt fint kakvetemjöl. Det är så bra att baka kakor med. Det är bara så svårt att få tag i. Mina föräldrar bor utanför Norrköping och där finns en liten finsk livsmedelsaffär där de säljer bl a mjölet. Det är en liten bit från mig men som tur är brukar mamma vara så snäll och ta med sig när de kommer och hälsar på. Nu är mjölet helt slut igen och jag får snällt vänta tills jag får tag på mer. :( 



Banankaka 

3 dl strösocker
150 g smör
3 st bananer
2 st ägg
0,25 dl kallt kaffe
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk kanel
0,5 tsk ingefära
1 dl hackade hasselnötter

Smör och ströbröd till formen

Sätt ugnen på 175 grader

Vispa rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt bananer och därefter äggen, ett i taget. Häll därefter i kaffet. 

Blanda de torra ingredienserna och rör i de i bananblandningen. 


Häll smeten i formen och sätt in den i ugnen i ca 40 min. 




Ikväll ska vi äta en massa goda småplock som vår vän Stefan ska ta med sig :) och så ska vi såklart kolla på Mellon. 

Trevlig kväll och helg! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar