måndag 30 mars 2015

Mat på rester

Vi försöker verkligen ta till vara på alla rester som gärna blir liggande i kylen. Det är inte alltid så lätt att komma på nåt gott att laga och det är inte alltid jag är sugen på rester för att jag vill ha någon annan ny smak. Idag rotade jag i alla fall i kylen efter helgen och det fick bli en paj. Har jag nämnt att jag gillar paj!?! ;) 


Paj på rester

Pajdeg:
3 dl mjöl
125 g smör
Lite vatten

Fyllning:
Riven rökt skinka
Färsk salsicca
En halv röd lök
Broccoli
Mozzarella 
3 st ägg
1 burk créme fraiche
1 dl mjölk
Salt och peppar
Torkad timjan

Sätt ugnen på 225 grader. 

Blanda mjöl och smör tills det blir en smulig massa. Tillsätt sedan lite kallt vatten och kör ihop det till en deg. Tryck ut degen i en form och sätt in den i ugnen, i ca 10 min. 

Sänk ugnsvärmen till 200 grader. 

Strö ner skinkan i pajformen. Stek strimlad lök och köttet från korven i lite olja. När korven nästan är klar, tillsätt broccolin skuren i små bitar. Använd både stjälken och buketterna. Krydda med salt, peppar och timjan. Häll ner detta ovanpå skinkan i pajformen. 

Vispa ihop ägg med créme fraiche och lite mjölk. Krydda med salt och vitpeppar. Häll äggstanningen i pajformen. Ha på skivad mozzarella och lägg in formen i ugnen i ca 30 min. Pajen är klar när den fått fin färg och har stannat. 

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar