tisdag 3 mars 2015

Måndagkväll....

Jag är mammaledig och då känns måndagar nästan som vilken annan vardag som helst men när jag jobbar så är måndagar rätt så tråkiga och det kan kännas bra att äta något rejält men enkelt till middag. Igår åt vi isterband med stuvad blomkål. Riktig comfort food och en perfekt vardagsrätt.




Det är ju sååå gott. Jag har lärt mig att tycka om isterband först nu, men det måste vara med hög kötthalt och inte för syrligt. Vi körde isterbanden i ugnen och stuvade blomkål samt kokade haricot vertes till. 

Niclas är ju den matlagande musiknörden och här är ett tilägg av honom; 

Isterband. I musikaliska termer. Det finns två angreppsvinklar - å ena sidan har vi skolbandet från Nynäshamnstrakten med samma namn som 1982 hade en jättehit med "Johan och jag":


Fast jag skulle vilja ta det ett steg längre. Maträtten isterband är ju en klassisk småländsk delikatess som tog generationer på sig att nå utanför Smålands gränser. Idag är det dock en uppskattad 'retrorätt' som ändå kanske mest tilltalar en lite äldre målgrupp. Precis som synthpopparna Candide från småländska Ljungby - de bildades 1984 och nådde på den tiden en viss kultstatus i de närmaste omgivningarna. För några år sedan återbildades de efter tiotalet år på skilda håll, och nu är förra årets "Du bränner mig" på väg att erövra världen: 


:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar