söndag 22 mars 2015

Älskar paj!

Matpaj är ett av det godaste jag vet, ostpaj, köttfärspaj, kycklingpaj.... Det finns så mycket gott. Nu är det så många som inte äter kolhydrater och vill inte ha en traditionell pajdeg, själv mår jag mycket bättre när jag inte äter vitt mjöl men just pajdeg har jag inte velat byta bort. Det är ju inte varje dag vi äter paj så jag har valt att inte försöka mig på att hitta en glutenfri variant som vi gillar, men det kanske kommer. Givetvis kan man göra som man vill med degen. 

Det jag skulle komma till var ett tips, ädelostpaj till en grillad köttbit (jag har nämnt att vi äter för mycket kött va???) tillsammans med en god sallad. Pajen går bra att göra i förväg och bara värmas på till middagen. Den kan såklart även ätas kall eller ljummen. 


Oftast äter vi, rotsaker eller sallad till en köttbit men det här är inte dumt alls. Recept på pajen kommer här: 

Ädelostpaj

3 dl vetemjöl
125 g smör
1 kryddmått salt
Lite kallt vatten

300 g spenat
2 st vitlöksklyftor
Salt och peppar
100 g ädelost (mängd efter smak och sort)
3 st ägg
1 burk créme fraiche

Sätt ugnen på 225 grader.

Börja med pajdegen. Blanda mjöl, salt och smör antingen för hand eller i maskin. Jag brukar blanda för hand. När degen är smulig, ha i lite kallt vatten tills degen går ihop. Tryck ut degen i en form och nagga den. Ställ in i ugnen i ca 10 min. När du tagit ut pajskalet sänk ugnsvärmen till 200 grader. 

Stek spenat och hackad vitlök i olivolja. Salta och peppra efter smak. När spenaten är färdig, häll över den i durkslag och låt den svalna, tryck därefter ut vätskan ur spenaten med lite hushållspapper. Sprid därefter ut spenaten i pajskalet. 

Vispa ihop ägg och créme fraiche, smula i osten. Häll i äggstanningen över spenaten och ställ in den i ugnen i ca 20-25 min. 

Ha en skön söndag! Vi har allmänt söndagsmys och simskola med barnen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar