måndag 2 mars 2015

Matminnen?

För vissa människor är mat inte så viktigt, det är liksom bara något vi måste stoppa i oss för att orka fortsätta vidare. I vår familj så tror jag att Mille känner så, i alla fall fram tills nu, det kan såklart ändra sig, han är ju så liten än. Jag tycker däremot att maten är jätteviktig. Den ska smaka gott, vara näringsrik (för det mesta i alla fall) och mångsidig. Nu är det så inne med olika dieter m m men jag anser att det viktigaste är att känna sin egen kropp och själ och vad just den mår bäst av. Jag äter såklart skräp ibland, det är ju gott just ibland men för det mesta vill jag njuta av något som är vällagat och tillagat med en tanke och kärlek. 

Jag har nog ganska många bra matminnen.... 



Många är nostalgiska, jag är från Finland och jag har många smakminnen just med finsk mat. Jag älskar laxsoppa, korvsoppa och karelska piroger med äggsmör bl a. Men några av de senaste är bl a skaldjurskvällarna vi har ibland, med havskräftor, ostron, västerbottenpaj och bubbel och de besök vi gjort på Prostens pizza på Skrea Backe i Falkenberg eller när vi äter våfflor med både salta och söta toppings och givetvis vår senaste nyårsmiddag. 

Nyårsafton var kanske inte så lyckad för mig och vår nyfödde Astrid. Hon tyckte inte alls att det var ok med besök av alla vuxna och barn. Det blev helt enkelt för mycket och det kanske vi borde ha tänkt på innan men det är ju så lätt att vara efterklok. Så maten den kvällen försvann i allt stök. Men vi gjorde om, samma mat någon vecka efter och det smakade helt ljuvligt gott. Receptet kommer här nedan, receptet på köttet är taget från ICAs app. Som ni ser så åt vi högrev även då, nu är det ju inte så att vi äter det jämt men det är ett väldigt bra alternativ, det är billigt och det går att göra rätt mycket av den. 


Högrev med sojapicklad svamp och wasabimajonäs serveras med krämig limerisotto 
Receptet är för 4 personer

Högrev
Högrev ca 700g
1 lime
2 msk flytande honung
2 msk japansk soja
2 tsk sesamolja
Salt
Svartpeppar 

Gör så här:

Sätt ugnen på 100 grader.

Pressa limen, blanda saften med honung, soja och sesamolja. 

Gnid in köttet med salt och peppar, bryn det i stekpannan så det får en härlig yta. Lägg köttet i en ugnssäker form och häll på sojablandningen. Sätt in köttet i ugnen i ca 5-6 timmar. Vänd köttet minst en gång i timmen. 

Sojapicklad svamp
1 dl japansk soja
4 msk ättiksprit
1 dl strösocker
2 cm färsk ingefära i tunna skivor
2 dl vatten
250 g svampar (vi hade kastanjechampinjoner och champinjoner, ta det ni har eller tycker om) 
1 rödlök

Gör så här:

Koka upp soja, ättiksprit, socker, ingefära och vatten. Ansa och klyfta/skiva svampen. Skala och skiva löken i tunna ringar. Lägg ner svamp och lök i sojalagen och koka upp. Låt svalna. Låt svampen rinna av innan servering. 

Wasabimajo
2 dl majonnäs (gärna hemmagjord annars tycker jag att Hellmans är bäst)
4 tsk wasabipasta

Blanda ihop dessa, klart!

När köttet är klart, skiva det och servera med skyn, avrunnen picklade svamp, wasabimajo, strimlade sockerärtor och risotto. 

Limerisotto
4 dl Arborio ris
2 st schalottenlökar alt 1 gul lök
1,5 lit varm svampbuljong
Ca 2 dl vitt vin (helst torrt)
1 lime
Hackad färsk koriander
Hackad färsk persilja
Ca 3 dl riven parmesan
Ca 50 g smör

Gör så här:

Koka upp vatten med två buljongtärningar (ta det du tycker om, jag använde svampbuljong). Värm upp en annan kastrull med lite rapsolja på botten, ca 1 msk. Hacka löken och lägg ner den i oljan. Löken får absolut inte stekas utan endast värmas, den ska bli genomskinlig. Häll sedan i riset och rör om ordentligt. Därefter har du i vinet som får koka in i riset. Plattan har jag på medelvärme. Sedan öser du på med ett par skopor buljong i taget. Låt buljongen koka in i riset nästan helt innan du öser på med mer. Rör om hela tiden. När risotton börjar bli klar så har riset fortfarande tuggmotstånd. Det får vara ganska mycket vätska kvar när du sedan har i pressad limesaft, koriandern och persiljan. Därefter har du i riven parmesan och sist smöret. Osten kommer att dra ur en del av vätskan och nu ska den vara sådär härligt krämig. Risotto är inte alls svårt det är bara det att den kräver all uppmärksamhet i ca 20 min. Gör den precis innan servering.





Det här är såååå gott! Hoppas du testar! Berätta gärna om ditt bästa matminne. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar