söndag 1 mars 2015

Muffins, simskola och långkok

På söndagar har vi båda barnens simskola, Milles är först och Astrids babysim är direkt efter. Falkenbergs simklubb, som vi tillhör, är helt fantastiska. De gör ett superbra jobb!

I förmiddags var jag sugen på att baka och Mille ville baka muffins, så det gjorde vi såklart. Han är så bestämd med vad han stoppar i sig och äter bara "helt vanliga muffins" alltså utan några konstiga smaker (enligt honom själv) eller fyllningar. Jag brukar göra enligt ett helt vanligt grundrecept, så brukar han bli nöjd. Idag bakade vi efter Leila Lindholms recept. Vi slängde i några vinbär, som låg och skramla i frysen sen förra sommaren, i några av dom.... Muffinsarna blev riktigt goda. 

Mille tycker mest om smeten och får slicka ur skålen... :)


Här har vi de färdiga! 



För att slippa stressa med maten efter simskolan så la vi in en högrev i ugnen på låg temperatur redan i förmiddags och sedan var det bara att fixa tillbehör nu i kväll. Det blev riktigt gott! Lite bilder och recept på middagen finns här nedan. Nu är det ju så att jag är helt värdelös på att skriva recept och tänka på hur mycket jag har i, av respektive ingrediens. Jag och även Niclas lagar mat spontant och genom att smaka av, under tillagning. Ofta hittar jag inspiration i recept men lagar sedan utefter vad vi har hemma och vad jag är sugen på. Så kvällens recept är med ungefärliga mått. :)

Lågtempad högrev och sötpotatismos med ingefärstvist

Ingredienser:

Högrev ca 700g
Lök
Morot
Vitlök
Vatten
Rödvin
Buljong
BBQ sås
Worcestershire sauce
Salt
Peppar
Rökt paprika
Chipotlekrydda
Vitlökspeppar

Sötpotatismos: 
Salt
Sötpotatis
Smör
Riven färsk ingefära

Niclas lagade till köttet och naturligtvis lyssnade han på musik under tiden. Idag blev det såklart Mellobidragen. 

Han gjorde så här:

Ugnen satte han på 125 grader. 

Han hällde vatten, vin och buljongtärning i grytan, som fick koka ihop, han använde sig av grönsaksbuljong eftersom vi hade slut på köttbuljong. Sedan lade han i högreven, som den va och öste på med alla kryddorna. Runt denna lade han skivad lök, hela vitlöksklyftor och skivad morot. Detta skickades in i ugnen med ett lock på grytan. 



Ca 6 timmar senare var det klart. 




Jag fixade sötpotatismoset. Eftersom jag ville ha en uppfriskande smak på den, rev jag ner ett par centimeter ingefära. Det blev jättegott. 




Nu har barnen somnat och vi får njuta lite av söndagskvällen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar