lördag 28 mars 2015

Äppelpaj och besök

I helgen har vi besök av barnens farmor och farfar. De bor i Mariestad och då blir det en liten åktur och övernattning när vi ska ses. 

Igår bakade vi pizza, det är ett bra sätt för alla att få det dom tycker om. Nu blev det då inga kort på maten eftersom min hjärna är väldigt amningsdimmig och trött för tillfället. Jag är glad att jag fungerar någorlunda :) Men det blev i alla fall riktigt gott. Pizzadegsreceptet har jag hittat på en annan blogg, http://systerochysterlagarmat.blogspot.se/search/label/Pizza?m=0

Där finns recept på både en glutenfri och en vanlig deg. Vi körde på den vanliga och gjorde dubbel sats. Jag fick öka på med lite mer mjöl bara tills degen gick ihop. 

På pizzorna hade vi bl a färsk salsicca - endast köttet, oliver, rödlök och grönkål. Och såklart mozzarella. Vi får göra om detta och då lovar jag att ta kort och skriva upp allt vi har på. 

Idag blir det i alla fall äppelpaj! Det är ju så gott. Eller som Mille sa här om dagen; "du tycker ju att all mat är god mamma!"

Receptet till pajen har jag fått av en kollega en gång i tiden, och det är nog en av de godaste äppelpajerna jag ätit. Du måste nästan prova!

Äppelpaj

100 g smör
1 st ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver 

Sätt ugnen på 175 grader. 

Smält smöret. 

Vispa ägg och socker poröst, tillsätt sedan smöret. Rör ihop de torra ingredienserna och blanda de i smörblandningen. 

Klyfta 6 st äpplen och lägg de i botten på en smord form. Strö över kanel och bred på degen. Skjutsa in formen i ugnen. Den är klar efter ca 35-40 min.



Idag gjorde jag dubbel sats av degen och jag hade stora Honey Crunch äpplen i botten. Serveras med vaniljsås hos oss. Mycket äppelpaj blir det! 


Härlig helg!!! <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar