torsdag 26 mars 2015

Frukost och kolasnittar

Jag gillar verkligen frukost! 

Innan vi fick lilla Astrid så gick jag upp extra tidigt på vardagsmorgnar bara för att hinna göra mig i ordning och sen sätta mig vid en stor ordentlig frukost innan jobbet. Nu när jag är mammaledig och ser efter en liten skrutt blir det många koppar kaffe och så är jag glad när jag hinner slänga i mig en skål med yoghurt. Men jag har faktiskt fått till något lätt, snabbt och mättande. Jag äter naturell, grekisk yoghurt med chiafrön, granola och ev bär el banan. 


Superbra! Jag låter chiafröna dra en stund i yoghurten innan jag har på resten så blir det ännu bättre. 

På helgerna äter vi gärna äggröra, bacon och gärna något gott och nyttigt bröd med brieost och salami. Jag gillar apelsinjuice till, det är min favorit. Men jag önskar mig en råsaftcentrifug så jag kan göra allehanda nyttiga juicer. :) 

På senaste tiden har jag fastnat lite för småkakor, det är ganska lätt att göra och det går snabbt. Jag har tidigare bakat drömmar och nu har jag bakat kolasnittar, mmmmm..... Här kommer receptet på mina. 


Kolasnittar

100 g smör
1/2 dl strösocker
1/2 dl farinsocker
2 msk ljus sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk ingefära

Sätt ugnen på 175 grader

Rör socker, smör och sirap poröst. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt de i smörblandningen. 

Dela upp degen i tre delar och rulla vardera del till en lång rulle som du plattar till lite. Lägg upp rullarna på bakplåtspapper, på en plåt. Jag tycker ofta degen är lite för porös för att rulla den vid sidan av så jag brukar göra det direkt på plåten så behöver jag inte flytta på dom. 

Grädda sedan längderna i ca 12 min. Skär de sedan i sneda bitar och låt svalna och torka på plåten.


Ha en fin dag! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar