onsdag 11 mars 2015

Veckomeny som aldrig blir av...

Att det ska vara så svårt att få till det här med en veckomeny! Jag älskar att laga mat men det svåra är att komma på vad vi ska laga. Så rent teoretiskt vore det ju toppen om jag tog mig några minuter och satte ihop en meny för hela veckan, eller i alla fall för några dagar framåt. Men att det ska vara så svårt.... Jag ska sätta mig med det snart, jag lovar!

Under tiden, som jag funderar på att komma till skott, så har jag bakat kladdkaka. Det är ju så gott! Längre ner kommer också ett tips på ett enkelt middagstips.

En av mina kladdkakor


100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
0,5 tsk äkta vaniljpulver, den här använder jag oftast:


Valfri choklad, jag använde Fazers blå mjölkchoklad med salta popcorn.
Flingsalt

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret och låt det svalna.

Rör ihop ägg, socker och vaniljsocker, vispa lite försiktigt så att de blandas. Häll därefter i smöret. Blanda mjöl, bakpulver, salt och kakao i en annan skål. Sikta ner mjölblandningen i ägg- och sockerblandningen och rör försiktigt ihop det.

Häll därefter smeten i en smord och ströbröad springform och tryck ner chokladbitarna. Sätt in formen i ugnen i 20 min. Strö på flingsalt direkt när du tagit ut formen från ugnen. Låt kakan svalna innan du tar ut den ur formen.

Jag tycker kakan blir godast dagen efter och här serverar jag den med grädde men den är minst lika god med en skopa vaniljglass.

Mums!



Middagstips:

Bräckt kassler med varm grönkålssallad

Kassler
Färsk grönkål
Paprika
Morot
Gul lök
Purjolök
Flingsalt
Ingefära
Gorgonzola

Strimla lök, purjolök, paprika och morot. Stek strimlorna i rapsolja tills löken är mjuk men morötterna fortfarande har lite tuggmotstånd. Ha därefter i grönkålen och fräs ihop grönsaksblandningen. Krydda i slutet med flingsalt och ingefära.

Skiva kasslern och stek den hastigt, i lite olja, i en riktigt varm stekpanna. Den ska bara få lite färg och bli genomvarm.

Lägg upp och toppa salladen med gorgonzola. 


Salladen passar säkert jättebra även till en bit grillad eller ugnsbakad lax alternativt en god biff, om du inte vill äta kassler.

Sköt om er! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar