söndag 5 april 2015

Ätande och njutande!

Glad Påsk!

Härliga långhelg! Vi har varit hos mina föräldrar och ätit alldeles för mycket god mat i flera dagar. Tur att vi har både små barn och en hund så vi blir lite motionerade i alla fall. Annars vet jag inte hur detta skulle ha slutat. Det blir inga matreportage angående helgens mat men vi har ätit både lamm, mammas gravade lax och kyckling. 

Här kommer i stället recept på en supergod och enkel fisksoppa. 


Fisksoppa

3 st torskryggsbitar
2 st laxfiléer
2 st schalottenlök 
2 st klyftor vitlök
1/2 purjolök
2-3 stjälkar selleri
1/2 broccoli 
1 st fiskbuljongtärning 
1 st umamibuljongtärning
10 dl vatten
1 msk maizena
2 dl grädde
Salt och peppar
1 kuvert saffran
Seafood and fish kryddmix

Stek hackad schalottenlök och hackad vitlök i lite olja, tillsätt saffran och sedan purjolök, skuren selleri samt broccoli som du skurit upp i små buketter och stjälken i små bitar. Krydda med övriga kryddor och tillsätt buljongtärningar och vatten. Låt soppan sjuda en stund. 

Vispa ner maizena i lite av grädden och tillsätt det sedan i soppan med resten av grädden. Låt soppan sjuda  och tjockna. 

10 min innan servering, ha i fisken som du skurit i mindre bitar. 

När fisken är klar, servera. Om du vill ha, så är det nog väldigt gott med lite bröd till, gärna vitlöksbröd. 

I veckan ska jag försöka sätta en surdeg och så småningom baka till lite bröd. Jag älskar verkligen att baka men bröd har alltid varit min svaga sida. Återkommer om hur det går. :) 

Ha en fortsatt härlig helg! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar