onsdag 29 april 2015

Om mig, Heidi, skogen, svamp och fylld lövbiff

Svamp är underbart gott. Jag är tyvärr ingen skogsmänniska, det ger mig mest krypningar i kroppen bara av tanken att gå i skogen. Mest för alla små kryp och att jag är så klumpig, snubblar över rötter och ojämnheter. Tacka vet jag en fint asfalterad trottoar i en härligt myllrande storstad. :) Nu bor vi ju på landet men det är i alla fall vid havet och vi har inte så mycket skog här omkring. Annars skulle jag typ ge allt, förutom att gå i skogen, för att få plocka svamp, för jag älskar att äta det. Men jag får nöja mig med att köpa det eller som i detta fall så har jag världens bästa syrra som plockar svamp, torkar det och ger oss en del ibland. Hon är bara bäst!!! Vi snålar sen lite med den för att den ska räcka så länge som möjligt. Nu unnade vi oss att fylla lövbiff med det och såklart ha lite extra till. Här är vårt recept. Gillar du svamp, gör detta! :)

Fylld lövbiff med svamp och rostad blomkål


Lövbiff
Torkad svamp
Svart- och vitpeppar 
Salt
Timjan
Vetemjöl
Vispgrädde
Mjölk 
Kinesisk soja
Umamibuljongtärning 
Blomkål

Börja med att blötlägga svampen i minst 30 min. Låt den sedan rinna av och torka av den lite. 

Fräs svampen i lite smör, strö sedan på vetemjöl och red den med lite grädde i taget. Det ska bli en ganska tjock stuvning så ta det försiktigt med grädden. Krydda med svart- och vitpeppar, salt och timjan. 

Ta sedan en klick stuvning och lägg på ena sidan av varje lövbiff och vik ihop den till ett knyte. Salta och peppra lövbiffen och stek de sedan i en het panna, ett par minuter på varje sida. 

Resterande stuvning späder du ut med lite mjölk och har i soja, buljongtärning och ev mer grädde, så det blir en sås. 

Servera med svampsås, rostad blomkål och en sallad. 

Vi ses! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar