tisdag 14 april 2015

Överbliven pasta blir pastagratäng

Hej!

Har du pasta över i kylen? Då kan en pastagratäng kanske passa? Vi har ibland en hel del pasta, gärna blandade sorter, i kylen eftersom Mille äter mycket pasta. 

Vi gjorde pastagratäng häromdagen. Det går rätt fort, bara pastan är klar. Det som är så enkelt med gratäng är att du kan ta det du har, det är ett bra sätt att använda rester. Givetvis kan du ha grönsaker i också. Jag har en familj som gärna äter pastagratäng utan grönsaker så jag valde att ha de vid sidan av och var glad att Mille gillade gratängen. :)

Vi hittade en låda med skivad kassler i frysen som jag blandade med pastan. Jag stekte även lite bacon och hade i formen. Till sist gjorde jag en ostsås som jag hällde i, strödde lite parmesanost på ytan och skjutsade in härligheten i ugnen. Lätt som en plätt. 


Ostsås

25 g smör
2 msk mjöl
Mjölk
Grädde
Riven ost

Smält smör och rör i mjöl så du får en krämig massa. Häll i lite mjölk och låt det sjuda och tjockna under omrörning. Öka därefter på med vätska tills du har önskad mängd. Jag brukar ta större delen mjölk och bara lite grädde men du gör efter din smak. När du har önskad mängd och den är lagom tjock så kryddar du med salt och vitpeppar. Ta sedan av kastrullen från plattan och rör i osten.

Servera gratängen med en god sallad. Jag hyvlade morötter som jag fräste i lite olja tillsammans med sockerärtor och bladpersilja. Detta kryddade jag med lite havssalt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar