fredag 10 april 2015

Förkyld, surdeg och kål- och köttfärsröra

Oj så sjuk och förkyld jag har känt mig de senaste dagarna. Barnen har snorat så länge nu och jag har inte alls blivit smittad, skönt tänkte jag! Nu när Mille blivit helt frisk och Astrid är på väg åt rätt håll också, då smäller det till. Nåja, igår kände jag att det inte funkar att vara sjuk och samtidigt ta hand om en liten bebis så jag bestämde mig för att må bättre idag och det gör jag faktiskt. Det har vänt! Med risk för att låta flummig - tankens kraft är makalös. ;-) 

Jag startade i alla fall en surdeg igår, passar bra med en sur deg till en sur tant. :) Den ska matas på idag och några dagar till innan jag ska använda den. Har inte bestämt ännu vilket bröd som ska bakas. Återkommer när det är dags. Jag startade med 1 dl ljummet vatten, 1/2 dl rågmjöl och 1/2 dl vetemjöl och fyllde på med detsamma idag. 


Häromdagen åt vi kål- och köttfärsröra och råstekt potatis med rårörda lingon. Det var ju lite vintrigt men gott. Så här gjorde vi:

Råstekt potatis

Potatis
Salt
Roasted garlic & pepper

Jag skalade potatisen och skivade den i matberedaren. Sedan stekte jag den i omgångar och kryddade under stekning. Därefter la jag potatisen i en form med aluminiumfolie, in i ugnen för varmhållning, medan jag gjorde kål- och köttfärsröran. 

Kål- och köttfärsröra

1 st lök
2 st vitlöksklyftor
Ca 500 g köttfärs
1 klyfta vitkål (eller mer om du vill)
2 msk Soja
2 msk Balsamvinäger med chili
1 msk Råsocker
Peppar

Stek hackad lök och vitlök i olja, tillsätt sedan köttfärs och stek på den tills den är klar. Skiva/strimla kålen och ha i den i stekpannan. Stek på allt tills kålen börjar bli klar. Ha sedan i soja, balsamvinäger, råsocker och peppar. Smaka av och öka på med ev något om det behövs. 

Servera med råstekt potatis och rårörda lingon. 



Det är ju fredag idag, kom jag på. Dagarna flyter ihop lite när jag är mammaledig och Mille har dessutom påsklov denna veckan så jag har inte riktigt koll på nåt.... Men det blir nog revbenspjäll till fredagsmyset idag! Hoppas du får en mysig, rolig, skön fredag och helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar