måndag 13 april 2015

Musslorna var verkligen goda! :)

Skaldjur är ju så gott. Jag blir riktigt lycklig varje gång jag får äta det. Vi besökte en ny fisk- och skaldjursbutik, Hav52, i Falkenberg i lördags. Det var så fräscht och verkligen trevlig personal. Vi bestämde oss för att köpa lite rökt lax som de hade bra pris på och sedan återkomma en annan gång för att handla annat. Men så var jag ju tvungen att fråga om knivmusslorna som låg i disken och killen bakom disken berättade så passionerat om dom att jag inte kunde låta bli att köpa ett nät. Vi fick ju såklart även tips ang tillagning, hur vi gjorde skriver jag om här nedan. Knivmusslorna var fantastiskt goda och vi kommer definitivt köpa det igen och besöka butiken fler gånger. 

3 st vitlöksklyftor
1 st chili
1 stor tumme färsk ingefära
1/2 kruka koriander
God olivolja
1 dl vitt vin

Lägg musslorna i en bunke med kallt vatten. De spottar nämligen ut lite av sanden och du vill ha så lite sand som möjligt i dom när du äter dom. 

Hacka vitlök och chili, fräs det i oljan. Riv ner ingefäran och häll i vinet. Hacka koriandern och ha i den. 

Ta upp musslorna ur vattnet och ha ner dom i den heta pannan. Rör om så att alla får det goda gojset på sig. När alla öppnat sig, servera med en god surdegsbaguette och ett glas gott, kallt vin. Musslan består av två större delar och jag tror att man kan äta allt men i ena delen är det lite mer sand så vi åt endast den ena delen, som killen i butiken sa; du märker vilken del som är bäst. 

Mat kan göra en lycklig! Ha en fin måndag och vecka! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar