söndag 26 april 2015

Inspirerad lövbiffsgratäng

Det här var en riktigt god rätt. Hittade receptet på Lövbiffsgratäng hos Malins diner, som i sin tur hittat receptet på matbloggen Bara en kaka till. Det är ju kul när man kan inspirera varandra! Jag hade såklart inte ens hälften av ingredienserna hemma så det fick bli en egen variant med väldigt mycket inspiration från dessa fantastiska kvinnor och matbloggare. Här kommer receptet på min:

Lövbiffsgratäng

600 g lövbiff
Broccoli
Ädelost
Salt
Peppar
Timjan
En gnutta rosépeppar 
ca 4-5 dl grädde
Ris
2 st morötter

Marinad:
3 msk soja
2 pressade vitlöksklyftor 
1/2 dl olivolja
Worshestersås
Salt
Garlic & pepper
Lime & pepper
En gnutta rökt paprika
Timjan 
Torkad ingefära 

Skär lövbiffen i strimlor. Blanda alla ingredienser till marinaden (kryddor efter smak) och häll den över lövbiffen. Ställ in lövbiffen, övertäckt, i kylen. 


Det här gjorde jag på förmiddagen, så  köttet fick verkligen gotta till sig men det räcker nog med ca 30 min. 

Sätt ugnen på 225 grader. 

Skär ner broccolin i små bitar och buketter. Lägg de i en ugnsform och lägg på lövbiffen. 

Koka upp nästan all grädde. Blanda 1 dryg msk vetemjöl med resterande grädde och ha ner smeten i grädden. Låt koka upp och tjockna. Stäng av plattan, smula ner ädelosten och låt den smälta. Jag hade i en ädelost som heter Aura, den är laktosfri, Niclas är nämligen laktosintolerant. Den är ganska mild i smaken så jag hade i ett helt paket. Du får ha i efter smak, beroende på ost. Krydda och smaka av med salt, peppar, timjan och lite rosépeppar. 

Häll ostsåsen över lövbiffen och skjutsa in i ugnen i ca 25-30 min. 


Servera med ris och lättkokta, hyvlade morötter. 

Kram på er <3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar