måndag 22 juni 2015

Helgen som gick....

Hej! 

Nu blir det inte så mycket bloggat, igen. Jag har en liten tjej som inte gör annat än går just nu, eller lär sig att gå... Det blir inte många eller långa sovstunder på dagarna. Idag har Astrid (7 månader) vägrat att hålla i mig med båda händerna, när vi går omkring, bara med ena handen och när hon ramlat eller vinglat till så har hon blivit så arg, så arg. Men att hålla i ordentligt går ju inte för hon kan ju det här med att gå! Men visst lär hon sig också, envisa, underbara, älskade unge. Nu sover hon tätt intill och jag är helt slut! 

I helgen var det ju midsommar... Midsommarafton var vi bortbjudna och inte blev det några som helst foton tagna under kvällen. Det glöms liksom bort mitt i all bebisvillervalla! Men det var lugnt, trevligt och maten var god. 

På midsommardagen åt vi en lätt, vegetarisk middag. Niclas skulle iväg och jobba så det blev en tidig middag med mer barnvillervalla för mig lite senare. Vår middag var jättegod! Jag är inte så van med att laga vegetariskt så jag letade fram lite tips på nätet och fastnade för falafel i pitabröd. Det fick bli sötpotatisfalafel med limesås i pitabröd. Receptet på falafeln hittade jag i ICAs app. Jag ökade på med kryddor dock. Jag gjorde så här:

Sötpotatisfalafel 

2 sötpotatisar (ca 400g)
1 rödlök
2 ägg
1 burk med kikärtor
3/4 dl ströbröd
3 msk vatten
Hackad chili efter smak
Spiskummin
Paprikakrydda, rökt
Salt
Peppar
Limepeppar 
Sesamfrön 

Börja med att sätta ugnen på 225 grader. 

Riv sötpotatisen. Häll vattnet i ströbrödet och låt det dra en liten stund. Häll av kikärtorna och låt de rinna av. Skala och klyfta löken. Häll därefter alla ingredienser (förutom sesamfröna) i matberedare och mixa ihop det till en massa. Smaka av med kryddorna. 

Rulla bollar av massan, det går lättast med lite fuktiga händer. Rulla sedan bollarna i sesamfrön och lägg de på en bakplåtpappers klädd plåt. Sätt sedan in plåten i ugnen i ca 20 min. Garnera med lite myntablad. Det är gott till, tillför lite friskhet. 


Limesås

1 burk Creme fraiche
2 msk majonäs
1 pressad vitlöksklyfta
1 lime (rivna skalet)
1-2 tsk honung 
Salt 

Blanda alla ingredienser till såsen. 

Servera falafeln i pitabröd tillsammans med sallad, paprika, avokado och limesås. 


Nu går ögonen i kors. Godnatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar