söndag 7 juni 2015

Fredagsmys!

I fredags hade jag totalt mörker i min mathjärna. Det fanns inga idéer att tillgå. Men så hade jag funderat ett tag på quornfärsen som låg i frysen och de stackars hamburgerbröden som var alldeles ensamma och övergivna, det fick bli vegetariska burgare helt enkelt, med hemmagjord hamburgerdressing. :) 

Det blev inte alls dumt! Eftersom jag inte är så hemma bland quorn så surfade jag runt och hittade ett recept på sajten: http://www.javligtgott.se/vegoburgare-bloody-good-vegetarian-bbq-poster-nr-1/

Jag gjorde med det jag hade hemma och gillar.  

Vegetariska burgare

500 g quornfärs
2 vitlöksklyftor
1 hönsbuljongtärning 
1 dl vatten
1 msk kinesisk soja
3 ägg
1,5 dl ströbröd 
Rökt paprika
Salt
Svartpeppar 
Chilimix
Umamikrydda

Ta fram quornfärsen ur frysen ca 10 min innan du ska steka den. 

Hacka vitlök och fräs den i olja, ha därefter i färsen som du steker tills den fått lite färg. Ha i kryddor efter smak, smula ner buljongtärningen och häll i vatten och soja. Rör om ordentligt och låt färsen fräsa till ordentligt i pannan. Låt den stå och svalna. 

Blanda under tiden ägg och ströbröd och låt det stå och dra en stund. Blanda därefter färs med ströbrödsblandningen och forma biffar som du steker i lite olja. 

Till dessa burgare serverade jag stekt halloumi, hemmagjord hamburgerdressing, lökringar, skivad tomat, stekt bacon (om man nu är vegetarian så skippar man givetvis bacon, jag är inte det och beställer gärna en vegetarisk pizza med skinka på pizzerian, men det är en annan historia) cornichonger och blandad grönsallad. 

Hemmagjord hamburgerdressing

1 burk creme fraiche alt turkisk yoghurt
1 msk majonäs
Hackad saltgurka 
1 msk ketchup 
1 msk senap
Chilikrydda
Rökt paprika

Blanda ihop alla ingredienser och smaka av och tillsätt ev lite av önskad krydda. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar