söndag 14 juni 2015

Kardemummamuffins med rabarbergömma

Idag hade jag och Astrid en bra förmiddag. Hon var glad och pigg och jag fick lite gjort. Efter en förmiddagspromenad sov hon en liten stund i vagnen och då passade jag på att baka muffins. Jag hade en hel del rabarbercurd över sen Pavlovan jag gjorde i torsdags och den tänkte jag kunde göra sig i muffins. Kardemumma och rabarber är ju gott ihop så, sagt och gjort, det blev kardemummamuffins med rabarbergömma. Här kommer receptet!




Kardemummamuffins med rabarbergömma

125 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
2 3/4 dl socker 
1 tsk vaniljsocker
5 dl extra fint mjöl (alt 5 dl mjöl + 2 tsk bakpulver) 
2 tsk malen el stött kardemumma 
1 nypa salt

Sätt ugnen på 200 grader. 

Smält smöret och rör sedan ner mjölken. 

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt sedan smöret. 

Blanda mjöl, kardemumma och salt i en separat skål. Rör därefter ner mjölet försiktigt i smeten. Häll upp smet halvvägs i muffinsformar. Lägg i en klick rabarbercurd och häll därefter i lite mer smet. Fyll formarna till 3/4, sedan in i ugnen i ca 13-15 min. Så goda dessa blev! 


Ha en fin söndagskväll! Här blir det tacos.... Konstigt att äta tacos på en söndag men det ska säkert smaka likadant som på en fredag, kanske till och med godare, vem vet!?! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar