onsdag 3 juni 2015

Mammas rahkakakku (cheesecake)

Rahkakakku är en kaka min mamma har bakat så länge jag kan minnas. Det är en variant av cheesecake och den är så god! Vi åt den ibland med varma hjortron och ibland precis som den är. Den passar att äta typ jämt, som efterrät, som fika eller till en kopp te på kvällen innan sängdags. Det funkar också att ha den stående i kylen dit man kan gå med en liten gaffel och sno en bit närhelst man är sugen. :)


Rahkakakku

Botten:
100 g smör
3/4 dl socker
3 dl vetemjöl
1 ägg

Fyllning:
2 burkar kesella (totalt 500 g)
2 dl vispgrädde 
2 ägg
1 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
Rivet citronskal från en liten citron 

Sätt ugnen på 175 grader. 

Börja med botten. Vispa rumsvarmt smör och socker pösigt. Ha därefter i ägget och rör i mjölet. Knåda ihop den till en deg och tryck ut den i en löstagbar springform. Den får gärna vara lite ojämn på kanterna, det är bara vackert. 


Gör nu fyllningen. Vispa grädden lätt och vispa sedan ihop den med kesella, ägg, socker och vaniljsocker. Ha därefter i citronskal efter smak. Häll fyllningen i formen och grädda kakan i ca 1 timme. 


Låt sedan kakan svalna innan du tar bort formen, servera med varma hjortron eller ta fram gaffeln och ät den som den är. 






3 kommentarer:

  1. Den här kakan åt jag i Finland när vi bodde där under åttiotalet. Har letat efter receptet och TACKAR såå mycket! Y

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att höra! Älskar verkligen den här kakan. 😍 Uppdaterar inte bloggen längre men följ mig gärna på Instagram under samma namn om du vill se vad jag lagar och äter. 😊

      Radera