lördag 27 juni 2015

Äggvitor blir silverkaka

Vad gör man med en massa överblivna äggvitor? Man kan såklart göra maränger men det tycker inte jag är så spännande. Silverkaka däremot passar mig bättre, jag gillar mjuka kakor. 

Jag brukar baka matmuffins, på äggulor, till Astrid och då blir det ju en hel del äggvitor över som jag måste hitta på saker med så har du någon idé om vad mer jag kan göra med äggvitor så tar jag tacksamt emot tips. 

Denna kaka är i alla fall helt underbart fluffig och superenkel. Jag kan tänka mig att den även är supergod med lite grädde och bär, som en liten bakelse. Här kommer mitt recept:

Silverkaka

ca 6 äggvitor (2 dl)
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
100 g smält smör
Rivet skal från en citron eller lime
Riven kokos till formen

Sätt ugnen på 175 grader. 

Vispa äggvitorna fasta. Häll därefter i sockret, lite i taget och fortsätt vispa tills det blir ännu mer fast och blankt. Riv i citronskal och rör om. 

Blanda mjöl och bakpulver i en separat bunke. Smält smöret. 

Rör försiktigt i mjölet i äggvitorna och ha sedan i smöret. 

Smöra en form och strö den med riven kokos. Häll smeten i den och sätt in formen i ugnen i ca 35 min. Kakan ska inte vara kladdig och den ska släppa från formen när den är klar. Låt svalna och stjälp sedan upp den på ett fat. 


Ha en underbar helg! Nu har ju värme lovats framöver så vi kanske får njuta av sommaren lite mer ordentligt. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar