lördag 4 juli 2015

Egenmald högrev blir fantastiska hamburgare!

Så härligt, tropiskt varmt vi har det nu! Eller, visst är det jobbigt men underbart på samma gång. Jobbigast för mig och även Mille är väl vår gräsallergi, men det är inte så mycket att göra med förutom att dämpa den så mycket vi kan. Så vi kämpar på! 

Igår åt vi högrevsburgare. Det går ju inte att jämföra med vanliga nötfärsburgare. 

I vanlig ordning så köpte vi högreven hos vår lokala gårdsbutik Thuresson. Vi malde det själva precis innan det var dags för grillning. Sedan sätter man ihop burgarna och kryddar med salt och peppar på grillen. Köttet ska precis bara sättas ihop, absolut inte knådas någonting. 



Hamburgarna får man ju såklart göra som man vill. Jag gjorde min egna hamburgerdressing till, har gjort den tidigare men förfinade den lite. Jag tillförde 1 msk chilisås samt lite salt. Den blev mycket god! 


Vi hade som tillbehör en salig blandning att välja bland; ost, bacon, sallad, ädelost, saltgurka, lök, tomat, BBQ-sås.... Och dressingen såklart. Mumsigt värre! Och alla gillade hamburgarna, det händer inte ofta att alla äter samma mat! 

Niclas var supernöjd med sin dubbelburgare: 


Niclas drack lokalt öl till sin burgare, Byaregårdens Pilsner. Han gillar verkligen deras öl. 


Jag är mer för vin än öl och jag drack en skvätt av ett riktigt gott boxvin. Smidigt med boxvin om man bara vill ha lite vin till maten.


Ha nu en vidunderligt härlig ledig helg, semester eller kanske jobbhelg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar