lördag 1 augusti 2015

Halloumiburgare och traditioner...

Att göra samma sak flera gånger, så att det liksom blir tradition är inte alls min grej. Snarare tvärtom! Säger någon att en viss sak verkar ha blivit tradition så kryper det till i hela kroppen och jag måste genast bryta traditionen. Säkert kan man göra en psykologisk analys av det, men vi låter bli det nu i alla fall. Det jag skulle komma till var att det till viss del, eller till stor del även inbegriper maten. Jag vill ofta göra något nytt. 

En helg här skulle vi bjuda på middag. En av våra gäster är vegetarian så helst vegetariskt då och jag tycker ju inte att det är så lätt. Men jag letade lite på nätet och hittade halloumi- och morotsburgare. Eftersom Mille gladeligen äter hamburgare just nu så blir det just hamburgare ganska ofta och även denna kväll, så då var jag tacksam över att hitta en ny variant. Ja det blev ju såklart färsburgare till Mille och de andra barnen eftersom inte heller de va så värst intresserade av dessa nymodigheter. :) Men vi vuxna blev glatt överraskade av det vegetariska alternativet. Så här gjorde vi:

400 g halloumi
2 morötter
2 vitlöksklyftor
6 ägg
4 msk potatismjöl
4 msk ströbröd
Svartpeppar
Chilikrydda
Timjan
Honung
Färsk hackad persilja

Skala morot och riv den och halloumin grovt. Riv även vitlöken, men fint. Blanda allt i en bunke och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Smaka av med kryddorna. Vi provstekte lite, det gjorde det lättare att känna om kryddningen blev rätt. 

Forma biffar och stek de i rapsolja i en stekpanna. 


Till dessa serverade vi en mangochutney sås:

6 msk mango chutney (vi hade medium)
3 dl grekisk yoghurt 

Blanda ihop - klart! 

Till detta hade vi även hamburgerbröd, skivad avokado, sriracha, salladsblad och färsk gurka. 

Idag åt jag dessa biffar till lunch och det var jättegott även utan hamburgerbröd, nästan ännu godare tycker jag. :) 

Till efterrätt åt vi vaniljglass med rabarberkompott, mmmmm.... Ljuvligt! Kompottreceptet kommer i ett annat inlägg. :) Hej hej! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar