söndag 2 augusti 2015

Gott med rabarber!

Nu ligger jag här igen i sängen med en liten snutt-tjej bredvid mig. Det är i stort sett den enda tid jag har numera att skriva på så det gäller att passa på. 

Rabarber är ju så ljuvligt gott. Svärmor var snäll och tog med sig lite till oss som inga egna rabarber har. Vi frös in rabarbern men det var inte länge den fick ligga där. Jag ville ha en enkel dessert till våra gäster för ett tag sedan och bestämde mig för vaniljglass med ljummen rabarberkompott. Ja, det fick bli köpt vaniljglass, så enkelt som möjligt. Kompotten gjorde jag i alla fall enligt nedan recept:

Rabarberkompott 

300 g skuren rabarber i bitar 
1 tsk kardemummakärnor 
50 g smör
0,5 dl rårörsocker
0,5 dl ljus muscovadosocker 

Stöt kardemummakärnorna i en mortel. 

Smält smöret i en kastrull och lägg i övriga ingredienser. 


Låt det koka ihop tills det blir mjukt. 

Nu gjorde jag alldeles för mycket kompott, det hade verkligen räckt med bara ovan mängd och jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med allt som blev över. Men så hittade jag tips på rabarbergrottor, alltså hallongrottor fast med rabarberkompott istället för hallonsylt. Kanon! Så, så fick det bli. 


Några fick bli med jordgubbssylt istället enligt Milles önskan. 

Receptet kommer här:

Rabarbergrottor

200 g smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl

Rabarberkompott

Sätt ugnen på 175 grader. 

Vispa ihop rumsvarmt smör och socker samt vaniljsocker. 

Blanda vetemjöl och bakpulver. Häll det sedan i smörmassan och rör ihop det till en deg. 

Forma degen till en rulle och skär upp den i bitar. Rulla ihop varje bit till en boll och lägg den på en bakplåtspappersklädd plåt. Tryck ett hål i varje degboll och fyll hålet med rabarberkompott. 

Sätt in plåten i ugnen i ca 20 min. 

Sååå gott!!! 

Ha det fint! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar