söndag 26 juli 2015

Lite mjuka kakor.....

Jag har fortfarande inte riktigt tid eller ro att baka något roligt, småbarn tar verkligen upp all tid och jag får just nu vara glad om jag får duscha och äta ibland. Men får man besök så får man ju hitta på något.... :) Eftersom jag gillar att baka så vill jag absolut göra något till fika eller efterrätt. Nu, på sommaren, är det ju annars tacksamt med glass och t ex jordgubbar, supergott och enkelt. 

Jag har i alla fall lyckats åstadkomma ananaspaj som efterrätt till en kväll med grillgäster. En annan god kaka jag lyckades få till, till mina svärföräldrars besök, var blåbärstoscakaka. Recepten kommer nedan.

Ananaspaj

150 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
2 dl crème fraiche
1/2 dl socker
0,5 tsk vaniljpulver
2 ägg
2 små burkar krossad ananas

Sätt ugnen på 175 grader. 

Smält smöret i en kastrull och ställ det sedan för att svalna. 

Blanda ner bakpulvret i mjölet. Rör sedan ner socker och mjöl i smöret. Tryck ut smeten i botten på en pajform eller en ringform. 

Låt ananasen rinna av i en sil, tryck ut vätskan med hjälp av en sked eller bara med handen. 

Blanda crème fraiche, socker, vaniljpulver och ägg i en bunke. Tillsätt sedan den avrunna ananasen. Häll sedan det i formen och lägg in den i ugnen i ca 30 min. 


Till dessert serverade vi denna med vaniljglass och resterna åt vi med lättvispad grädde. 


Blåbärstoscakaka 

Här gjorde jag en luftig sockerkaka med brynt smör och blåbär som jag täckte med ett toscatäcke. 


Sockerkaka

3 ägg
2 1/2 dl socker
1/2 tsk vaniljpulver 
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
En nypa salt
3 dl blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. 

Vispa ägg, socker och vaniljpulver fluffigt. 

Bryn smöret och häll sedan smöret (den klara vätskan, lämna bottensatsen i kastrullen) ihop med mjölken. Häll sedan ner smörmjölken i äggsmeten. 

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Vänd ner mjölet i smeten, försiktigt. Rör sedan ner blåbär. 

Häll ner smeten i en form som är smord och kokosströad form. Ställ in kakan i ugnen i ca 25 min. 

Toscatäcke

25 g smör
1/2 dl sirap
3/4 dl grädde
2 dl kokosflingor
1 dl socker

Smält smöret och häll sedan ner resten av ingredienserna. Låt det koka ihop. 

Bred på toscan på kakan när den varit inne i ugnen i 25 min och lägg den sedan in i ugnen igen i ca 15 min. 

Toscatäcket hade gärna fått vara tjockare så nästa gång ska jag göra en dubbel sats. :)


Såklart slank det ner även några jordgubbar med kakan. :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar