söndag 30 augusti 2015

Fisk till middag!

Nu är det söndagkväll igen... Vart tar tiden vägen? Det är så mycket jag vill hinna med! Nå, nu ligger vi här igen, jag och lilltjejen, klockan är 23.05, hon sover äntligen och jag är alldeles utmattad. 

I helgen har vi hunnit med lite loppis bl a. Jag gillar verkligen loppisar men fyndar sällan. Jag blir nog lite blind och får lite lätt panik när jag tittar på alla överfulla hyllor med krimskrams. Jag letade bakformar men det fanns inte en enda på något loppis. Har alla loppismänniskor gått och blivit baktokiga? Niclas däremot, han fyndade lite LPs, som vanligt. :)

Till vår middag i lördags.... Det här med fisk... Hur i hela vida världen har jag/vi lyckats äta nästan bara trist, vattnig och osmaklig fryst fisk i alla dessa år? Visst har vi köpt färskt nån gång och lax har väl slunkit ner lite fler gånger men med tanke på alla fler gånger som det frysta, intetsägande blocket följt med hem i matkassen.... Inte konstigt att det inte serverats så mycket fisk i vårt hem. Igår köpte vi färsk kummel över fiskdisken på Coop. Inget märkvärdigt, vi ville helt enkelt ha en lätt och prisvärd fisk som vi kunde ha till middag någon dag. Varken jag eller Niclas har dessutom aldrig ätit kummel innan (fy skäms på oss). Så Niclas googlade på kummel och vi hittade lite inspiration som passade oss. Det blev faktiskt en av de godaste fiskrätterna jag ätit, så smakrik! Typ, aldrig mera fryst färdigförpackad fisk! Jo... Kanske det visst blir men det blir absolut mycket mer färsk! Köp färsk kummel och laga till den så här:


Kummelfiléer
Vetemjöl, ägg och ströbröd för panering
Salt

Tillbehör:
Potatis 
Kantarellsås

Kantarellsås:
Torkade kantareller
Vetemjöl
Salt
Vitpeppar
Ev en halv svampbuljongtärning
Mjölk 
Grädde

Börja med att skära upp kummelfiléerna i mindre bitar. Salta fisken och förbered för panering. Rör ihop ett par ägg på ett fat, häll upp vetemjöl på ett annat fat och häll ströbröd på ett tredje. 

Sätt på potatisen och gör sedan såsen. 

Blötlägg svampen ca 30 min. Krama ur svampen och stek den i smör. Strö på vetemjöl och rör om. Häll på grädde och lite mjölk, lite i taget tills du har önskad konsistens. Den ska bli härligt krämig. Krydda med salt, vitpeppar och ha ev i en halv svampbuljong. Smaka av. 

Panera fisken och stek sedan den i smör. 

Servera rätten med citron och grönsallad. 

Ha en härlig vecka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar