söndag 6 september 2015

Vad göra med misslyckad silverkaka?

I veckan som varit har Astrid varit så sjuk, hon har haft 40-gradig feber tisdag till fredag. Det har gått lite upp och ner men i stort sett hela tiden har hon haft det ruskigt jobbigt, stackarn. När hon sen blev bättre så skulle jag baka bort lite av alla dessa äggvitor vi samlar på oss i kylen. Jag bakade silverkaka, igen. Jag har fortfarande inte hittat något annat roligt att göra med en massa äggvitor, förutom maränger som jag bakade i förra veckan. Har du något bra tips så blir jag så glad! 

Silverkakan började ju bra men så glömde jag kvar den för länge i ugnen. Så går det när man försöker göra många saker samtidigt (alltid!)

Så det var ju bara att tänka om. 

Jag gjorde en sockerlag med rom som jag marinerade bär i. Det blev ju supergott att dränka kakan i! Gör så här:

4 skivor torr kaka
1 dl muscovadosocker 
1 dl vatten
Mörk rom efter smak
Bär efter säsong och smak
Grädde

Koka upp socker och vatten, rör i rom, smaka av så att det blir som du vill ha det. Ha därefter i bären. Jag tog det jag hade i frysen, svarta och röda vinbär och körsbär. 

Låt bären marinera i sockerlagen minst en timme. 

Sila sedan av bären men spara lagen. Lägg kakan i lagen och låt den stå och dra en stund, så att hela skivan blir indränkt. Servera den med bären och lättvispad grädde. Mums!


Imorn är det måndag igen, veckorna går så vansinnigt fort! Hoppas på en fantastisk vecka för dig med en massa god mat. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar