tisdag 21 juli 2015

Jordnötspanerad schnitzel med skänkt färskpotatis och egengjord remouladsås

Åh, ibland kan jag tänka tillbaka på en maträtt som jag ätit och fortfarande, eller snarare återigen, känna smakerna av och längta till nästa gång jag får äta samma rätt. Är det bara jag som är knäpp? Matbesatt kanske!?! 

Nå, det här är en sådan rätt:


Jordnötspanerad schnitzel, färskpotatis och egengjord remouladsås.

Färskpotatisen kom vår kära granne, Bitte, över med på eftermiddagen. Hon hade skördat i sitt trädgårdsland och fått upp så mycket att hon delade med sig. Det blev vi så glada över! Tack Bitte! <3 Potatisarna var verkligen jättegoda! Så det var vad det fick bli till Schnitzeln vi hade planerat för. 

Skinkschnitzel

Vi köpte köttet på gårdsbutiken här i närheten, Thuresson. Vi panerade det sedan med ägg, vetemjöl och ströbröd blandat med smulade jordnötter (körda i mixern) och kryddor. Stekte dom i pannan och serverade med potatis, citronbroccoli och remouladsås. 

Broccolin kokade jag en liten stund i saltat vatten, det ska vara tuggmotstånd i den, tycker jag, lite knaprig. Sedan blandade jag den med lite flingsalt och citronolja. 

Remouladsås 

Här körde jag med det jag hade hemma, det ska egentligen även vara kapris i den men det hade vi slut på. Men det funkade bra utan. 

2 msk majonäs
1 burk crème fraiche 
Hackad saltgurka (mängd efter smak) 
1 tsk dijon senap

Blanda ingredienserna och servera!

:) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar