torsdag 16 juli 2015

Kalla sommarkvällar och lökgratäng

Hej!

Det här med väder.... Kvällarna som tillbringas ute på altanen njutandes av god mat och dryck blir inte många den här sommaren eller har inte varit än i alla fall. Häromkvällen tvingade Niclas ut mig efter maten för att åtminstone dricka kaffet ute men det var så förskräckligt kallt att jag först byltade på mig både jeans och strumpor (det kan man ju bara inte ha i mitten på juli!!!) och sen gick jag in alldeles blå och huttrandes... Det kan ju bara bli bättre. Men grilla kan vi ju ändå och äta ute har vi gjort nån gång i vart fall. 

Häromdagen njöt vi då av lite olika korvar från vår lokala gårdsbutik, Thuressons. Det är roligt att testa lite olika tycker jag. Det var både lamm-, ost-, whisky- och en de kallar för jubileumskorv. Alla är riktigt goda och mättande. Dessa åt vi tillsammans med en gratäng med färsk lök bl a och grönsallad. Supergott! 


Lökgratäng

En knippe färsk lök
2-3 stora tomater
Grön peppar, mängd efter smak (större peppar med ganska mild smak. Säljs ofta färdigförpackade iaf på Willys)
2 burkar créme fraiche
5 ägg
Ca 300 g ost (jag tog parmesan)
Salt
Peppar
Timjan

Sätt ugnen på 200 g. 

Börja med att skära bort rotändan på löken och dela den sedan på hälften eller ev mer beroende på storlek. Förväll den sedan någon minut. 

Lägg därefter löken i en ugnsfast form och lägg även på hela pepparfrukter samt klyftad tomat. 

Rör sedan ihop créme fraiche, ägg samt ca 200 g ost och krydda med kryddorna. Häll röran över grönsakerna och strö över resten av osten. Sätt in formen i ugnen i ca 30 min. 

Servera till smakrika korvar som vi gjorde eller så passar det egentligen till nästan vad som. 

Till efterrätt åt vi av våra egna jordgubbar tillsammans med glass och grädde. Mmmm...... :) Astrid älskar jordgubbar, hon riktigt trycker in dom i munnen! 



<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar