måndag 30 maj 2016

Sommarmat

Är det inte en härlig tid nu? Så skönt, med nästan fint väder, nästan varje dag. :) Växterna är sådär purfärska och knallgröna och det nästan sprakar överallt i naturen.

Igår åt vi en härlig sommarmiddag. Alltid vid säsongsskifte är jag som tokig i det nya, som nu är jag helt galen i sallader, gärna med jordgubbar och vattenmelon och sparris ska vi ju inte ens tala om, jag älskar sparris och alla primörer! Jag läste någonstans att anledningen till att vi ibland känner oss mätta när vi äter, trots att vi inte är mätta är för att vi tröttnat på maten. Jag känner det väldigt tydligt någonstans i januari/februari när vi ätit höst- och vintermat länge. Då är jag så trött på det mustiga, på grytor och annat varmt och bara längtar efter krispigt, knaprigt och svalt. Sen tröttnar jag på detta i augusti och bara längtar efter härligt mustiga vintergrytor igen. :)

Så igår åt vi då grillad laxsida med sallad på diverse gott. Recept nedan.

En hel laxsida med skinn

Flingsalt

Svartpeppar

Limepeppar alt färsk pressad lime

Vitlök

Färsk timjan

Skär snitt i laxsidan så kryddorna har någonstans att ta vägen. Krydda fisken och pressa över vitlök och lägg på timjankvistar. Tryck och smörj in hela sidan. 


Lägg den på grillen. Den ska inte vara helt färdig när du tar av den från grillen. 

Sommarsallad

Avokado

Vattenmelon

Jordgubbar

Oliver, gärna med kärnor

Ost i tärningar (valfri men gärna en med mer smak)

Romansallad

Gurka

 Skär allt i lagom stora bitar och blanda. Häll på olivolja och strö över flingsalt, blanda ihop. 


Strö gärna över lite ätbara blommor.

Halloumi

Vi skivade upp den och grillade den tillsammans med laxen. 

 

Var så god och ät! :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar