söndag 18 oktober 2015

Pizza på lokal och chokladig kaka

I fredags var vi på mysiga Prostens pizza och åt middag. 


Det är verkligen ett urtrevligt ställe. Du som inte är från trakten eller har koll på Lisa Lemke så är det en restaurang som Lisa och hennes man driver i sin trädgård, på Skrea backe utanför Falkenberg. Vi gillar stället skarpt, inte minst för att det är så god mat och ägarna de trevligaste utan också för att alla råvaror är närodlade. Igår hade vi ju såklart även med våra barn, som vanligt, och vår yngsta, snart 1 år, är rätt livlig av sig, kan man säga. Det blev inte många tuggor njutandes utan mer som att kasta in en tugga i munnen, utropa ett; åh, så gott, resa på sig och springa efter den lilla och lyfta undan henne framför den stressade servitrisens fötter, ställa ner henne skrikandes (för att hon blev avbruten i sin upptäcksfärd) för att därefter börja om från början igen. Pust.... Vi va helt slut när vi kom hem och glada för att vi inte pajat något på restaurangen, varken på barn eller på stället. Det blev ingen bild på maten eftersom vi prioriterade att få smaka på den. Men menyn för kvällen är här. 




I lördags fick vi besök av mina svärföräldrar och då brukar vi bland annat bjuda på något hembakat :), dom brukar gilla det. Denna gång bakade jag en så god brownie. Min svärfar fyllde år i veckan och jag tänkte vi skulle ha något som han kan tycka lite extra mycket om. Eftersom han gillar choklad väldigt mycket (det gör ju jag med) så fick det bli något riktigt chokladigt. 


Receptet kommer från Lisa Lemkes kokbok; Lisa på landet.

Chokladkräm
200 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1/2 dl honung (jag använde en nyslungad sort som vi köpte på Farmers Market i Strömma för ett tag sen, så god!)
20 g rumstempererat smör

Brownie
225 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
4 dl mörk muscovadosocker
1 tsk salt
2 3/4 dl vetemjöl
1 dl kakao
100 g mörk choklad enl receptet men jag använde 100 g mjölkchoklad med daim
150 g blandade nötter och mandlar (jag hade i valnötter, sötmandlar, hasselnötter och jordnötter)

Topping
100 g salta jordnötter
100 g mandlar

Jag började med brownien.

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och rör ner den i smöret samtidigt som du tar bort kastrullen från värmen. Rör tills chokladen smält. Ställ åt sidan för att svalna. Rör ihop ägg och muscovadosocker, vispa inte. Tillsätt smörblandningen samt salt och rör samman. Blanda mjöl och kakao och sikta ner de i smeten, vänd runt med en slickepott. Finhacka chokladen och grovhacka nötterna och rör i dessa i smeten.

Klä en form, ca 20 x 30 cm med bakplåtspapper och häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 35 min. Kakan får vara lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna helt i formen. Min fick stå över natten i kylen.

Dagen efter gjorde jag chokladkrämen:

Finhacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädde och honung och häll den varma blandningen över chokladen. Rör om tills chokladen smält och låt svalna till ca 38 grader. Skär smöret i små tärningar och vispa ner den i omgångar tills den gått in i chokladen ordentligt.

Bred krämen på kakan och strö på grovt hackade nötter och mandlar. Ställ den kallt tills det är dags för servering. Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

Vi smaskade i oss den med vaniljglass. Ha en fin söndag! <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar