söndag 4 oktober 2015

Grytbröd

Jag har aldrig varit en brödbakare! Varje gång jag försökt så har det typ misslyckats, smakat jäst eller varit ogräddat. Det har känts helt omöjligt och ursvårt. Jag har satt surdeg efter surdeg och dom bara skär sig och dör. Jag har lyckats med ett slags nötbröd som jag gjort några gånger men det är allt. Jag gjorde här ett försök till i alla fall. Det dök upp ett enkelt brödrecept som jag kände att jag måste prova, lovade mig själv att inte krångla till det och följa receptet, inte hitta på något själv. Och vet ni vad!?!? Det lyckades! Så lycklig jag blev och så gott det blev! Jag fick till och med användning för bakbordet som jag numera äger. :) 

Grytbröd blev det och receptet hittade jag hos BrödKlara


Jag gjorde så här:

Ett bröd

25 g jäst
3 1/2 dl ljummet vatten 
1 tsk salt
ca 7 1/2 dl vetemjöl special

Smula ner jästen i en bunke, lös den med lite av vattnet. Häll därefter i resten av vattnet, salt och lite vetemjöl i taget tills degen har gått ihop. Det ska vara klibbigt. Jag körde snabbt ihop det med maskinen. Täck sedan bunken med plastfolie och låt den jäsa i 4 timmar. 

Olja sedan in bakbordet och häll ut degen där på. Vik degen över sig själv några gånger. Lägg den sen i plastfolie igen och låt vila i 30 minuter. 

Ställ in en gryta i ugnen och sätt på värmen på 225 grader. 

När degen vilat färdigt, ta ut grytan och strö lite mjöl i botten. Häll sedan i degen och strö lite mjöl på toppen. På med locket och in med den i ugnen. Grädda brödet i 30 min. 

Ta av locket. Fortsätt grädda brödet i 20 min till. Låt det sedan svalna på galler. Klart! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar