torsdag 17 september 2015

Comfort food....

Den här veckan har verkligen varit händelserik, inte på ett bra sätt alls. Vår älskade minsting föll nerför vår lofttrappa i tisdags! Allt gick, tack och lov, väl, inte en skråma förutom en bula i huvudet. Vi åkte ilfart till akuten och hon undersöktes och observerades både länge och väl. Men usch så rädda och oroliga vi var. Det gick så fruktansvärt snabbt och det var ingens fel men visst känner man sig usel! Hon hade verkligen änglavakt, skulle jag vilja säga, om jag hade varit säker på att det var det, eller så är hon bara världens mäktigaste levande person som Mille brukar säga. Eller så hade vi en väldans tur.... Vad det än var så är jag så oändligt tacksam! 

När vi så kom hem efter ett dygn på sjukhuset så var vi sugna på något gott så det fick bli smulpaj med äpplen och flingsalt till efterrätt. Det var minsann lite comfort food över det. 

Jag måste bara säga att maten borde vara så mycket bättre på sjukhusen idag, det om något borde ju vara hälsofrämjande. Det är väl också en ekonomisk fråga och självklart går högre löner före men jag tycker att det också ska prioriteras. Personalen är ju helt fantastisk på barnaavdelningen i Halmstad, vilket jobb de utför! 

Nå tillbaka till de värdsliga tingen, äppelpaj.... :) Jag ville ha ett enkelt och snabbt tips på äpplen med vaniljsås och hittade det här receptet på Ica, det var precis vad vi ville ha. Här tog jag fram en form och hade i så mycket som det fick plats i den. 

4 äpplen 
Kanel
Socker
Flingsalt

Smul
125 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk flingsalt

Sätt ugnen på 225 grader. 

Smula ihop smulet. 

Klyfta äpplena och lägg de i en smord form. Strö kanel och socker över äpplena och strö sen över lite flingsalt. 

Lägg på smulmassan och sätt in formen i ugnen i ca 20-25 min. Servera med massor av vaniljsås. 

Det blev ingen snygg bild på härligheten, vi åt och var helt utslagna så det här är vad det blev av det. 


Ta hand om varandra och ät gott! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar