lördag 26 september 2015

Fredagspasta eller pasta vilken dag som helst.

Det blir paus så länge numera på bloggen. Igår hade jag som mål att baka antingen något bröd eller bullar men det blev ingenting med det. Jag har nämligen fått ett sådant där praktiskt och fint gammalt bakbord av min svärmor, från deras gamla kök, och jag vill så förtvivlat gärna prova det. Men det får bli en annan dag. 

Jag tänkte här skriva om en supergod och enkel och snabb pastarätt som passar utmärkt en fredag som denna eller så funkar den fint vilken dag som helst faktiskt. 

Det fina med en enkel pastarätt är att man kan slänga ner lite vad man nu råkar ha där hemma i kylen. Här kommer mitt tips:


Spaghetti 
Räkor
2 klyftor vitlök
1 gul lök
2 stänglar stjälkselleri
En halv fänkål
1 röd chili
En näve cocktailtomater
1 dl vitt vin
1 dl grädde
Salt
Svartpeppar 

Skala räkorna. 

Sätt på rikligt med pastavatten. Koka sedan pastan. 

Hacka lök och vitlök, fräs de sedan i olja. Tillsätt hackad selleri, fänkål, och chili. Häll på vin och grädde. Ha även i skuren tomat. Låt det puttra på tills pastan är klar. Krydda med salt och peppar och tillsätt sedan räkorna.  Servera med pastan och vitt vin. 

Vi drack ett supergott vin till detta, Brochet Réserve, nr 78967 på bolaget. 


Ha det gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar