torsdag 31 december 2015

Slutet på 2015 och engelsk fruktkaka

Vilket år vi har haft! Tiden har verkligen rusat fram och jag har ingen aning om vart det här året tagit vägen. Vår älskade lilla Astrid kom och sen försvann tiden. Men det måste ju ha varit ett riktigt bra år eftersom det gått så fort, tiden går ju fort när man har roligt! :) 

Julen kom och gick, även den. Vi bestämde oss för att njuta under hela december och inte bara arbeta oss fram till en enda dag som ändå bara svischar förbi och det tror jag att vi lyckades med faktiskt. Med småbarn blir det sällan som man planerat så det var ju säkrast att vara inställd på det redan innan julafton. Det blev lite kaos med mat, julklappsutdelning och sovning mitt i alltihop. Men barnen var nöjda (läs Mille, som ju är den av våra barn som hade mest förväntningar) och det är ju det viktigaste, det är ju ändå deras högtid. 

Vi åt mycket gott. Jag bakade bland annat ett vackert flätbröd. 



Vi hade såklart jansson, sill, julskinka, köttbullar mm. Jag vill ha lite mer grönsaker på julbordet än det mer traditionella utbudet så vi bakade även jordärtskockor i ugn tillsammans med citrus, ingefära och citrongräs och stekte brysselkål knapriga tillsammans med kryddpeppar, äpplen och honung. Både jordärtskockorna och brysselkålen var supergoda och passade fint med de andra varma rätterna. 

Till fikat bakade jag engelsk fruktkaka. Det var på mammas grundrecept. Kakan var kanon och det som är så bra är att den håller sig färsk så länge, den blir inte torr. Receptet får ni här. Jag tror att man kan äta fruktkaka även efter jul. :)



Engelsk fruktkaka 

250 g rumsvarmt smör
2 dl socker 
4 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 
Ca 5 dl torkad frukt, hackad
1 dl hackad mandel (alt andra nötter) 

Sätt ugnen på 175 grader. 

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i sänder och fortsätt vispa. 

Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Blanda i frukten. Jag hade torkade äpplen, torkade fikon, dadlar, russin, torkade aprikoser och torkade körsbär. 

Rör ner mjölblandningen och mandlarna i smeten. Klicka ut smeten i en smord och mjölad form, alternativt bröad. Jämna till ytan och sätt in formen i ugnen i ca 60-75 min. Känn efter med sticka. 

Låt kakan svalna helt i formen och låt den ligga sedan med endast formen ovanpå i ett dygn. Lägg den sedan antingen i frysen om den inte ska ätas nu eller förvara den i plastpåse alt aluminiumfolie. Den håller sig saftig i flera dagar. 

Idag är det sista dagen på 2015 och jag och Niclas önskar dig ett riktigt fint, bra och kärleksfullt 2016. Gott nytt år! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar