måndag 14 december 2015

Dadelkaka

Nu är det snart jul och jag älskar ju att planera mat och bak. Helst gör jag lite nytt varje år. Men något som jag brukar bli sugen på så här års är dadelkaka. Min mamma har bakat den i många år och nu gör jag också det. Det händer att jag bakar den även under andra årstider men den hör absolut vintern till. Jag ska inte göra den till jul för den är redan uppäten! Så det kan gå!!! Jag gav en bit till våra nya grannar och resten åt vi helt enkelt upp. Men baka den du, till julkaffet. Den är supergod!



Dadelkaka

350 g dadlar
3 dl vatten
2 dl strösocker
200 g smör
2 ägg
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver 
1/2 tsk vaniljpulver 
3 1/2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader. 

Lägg urkärnade dadlar, socker och vatten i en kastrull. Låt de koka ihop tills dadlarna har kokat sönder och allt är en tjock massa. Ta av kastrullen från värmen och låt det svalna lite. 

Ha i smöret i dadelmassan och låt det smälta. Rör ihop äggen och häll ner de i kastrullen. Rör samman alla torra ingredienser och rör sedan ner även de i kastrullen. 

Smöra en sockerkaksform och mjöla den eller ha i ströbröd. Jag använde mjöl den här gången. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i ca 50 min. Känn med en provsticka. 

Låt svalna och ät. Den är nästan ännu godare dagen efter så om du kan hålla dig så blir den alltså bara bättre av att stå till sig lite. 

Ha det underbart! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar