måndag 4 april 2016

Värmande köttgryta i väntan på vårvärmen

Visst längtar vi till värme, vår och sommarmiddagar?! Då vi kan sitta länge ute på altanen eller balkongen och bara njuta av sommarkvällen. Men eftersom det fortfarande är kallt och lite ruggigt ibland så passar det faktiskt alldeles utmärkt med en värmande gryta. 

I söndags tog jag fram en påse med grytkött ur frysen. Det var en påse med lite blandade restbitar från slaktaren, perfekt att göra gryta på. Det går givetvis lika bra med en fransyska om du har det, eller kanske t o m en högrev. 



Så här gjorde jag!

1 fransyska, högrev eller en påse blandat grytkött :)
1 stor gul lök, klyftad i större bitar
3 stora morötter, halverad och skuren i bitar
3 lagerblad
2 köttbuljongtärningar
ca 4 dl rött vin, gärna mustigt
 vatten

Skär ner köttet i mindre bitar (inte för små) och lägg de i grytan där de får stekas i smör och få lite färg. Häll sedan i vinet och låt det koka upp. Ha sedan i buljongtärningarna, löken och morötterna samt lagerbladen. Fyll upp med vatten, så det täcker köttet och grönsakerna. Låt nu grytan småputtra i minst 4 timmar, gärna längre tid om du kan. Mitt stod i 4 timmar och det blev väldigt bra. 

Innan det var dags att göra tillbehör och få hugga in på maten så smakade jag av grytan med salt, svartpeppar, timjan och umamikrydda. Jag hade även i en rågad matsked tomatpuré och lite maizena (ca 2 msk) uppblandad med lite vatten, samt en bit mörk choklad (70%). Sedan hade jag i syltlök och cornichoner som jag hittade längst bak i min kyl. Jag lät grytan puttra ihop och under tiden stekte jag skivade champinjoner och skuren bacon i smör och hade i detta i grytan tillsammans med en halv kruka persilja som jag hackade (du kan ha i en hel kruka om du vill det).

Till denna härligt mustiga gryta gjorde jag mos på potatis och rotselleri. Det var supermumsigt!



Nu är snart måndagen slut och vi närmar oss helgen igen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar